Hoe de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd er in coronatijd in slaagt om binnen een maand 400 sollicitanten aan te trekken

Op 17 november 2020 gaat de telefoon. Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) vraagt of we bij The Addstore kunnen helpen bij een enorme wervingsklus. De Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) komt eraan. Daardoor is IGJ met spoed op zoek naar 30 inspecteurs die toezicht moeten gaan houden op nieuwe zorgaanbieders. The Addstore ontwikkelde voor IGJ een arbeidmarktcampagne waarin diversiteit centraal staat. 

IGJ wilde half december al starten met de campagne
Het was echt een complexe spoedoperatie. IGJ wilde 30 hbo’ers en wo’ers werven met ervaring onder andere in de thuiszorg, verzorging, ambulante jeugdzorg en eerstelijnszorg. Gertjan de Waal, communicatiestrateeg bij The Addstore: “Het was bepaald niet eenvoudig. De gezondheidszorg kampt al met een chronisch tekort aan mensen. Daarnaast heb je te maken met alle beperkingen die corona met zich meebrengt. En IGJ wilde graag medio december starten met de campagne. We hadden dus slechts een maand om alle content te ontwikkelen en geschikt te maken voor een nieuwe landingspagina en sociale media.” 

Video advertenties

Hbo’ers en wo’ers verleiden om bij IGJ te gaan werken
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd is een prachtige organisatie  met een belangrijke maatschappelijk relevante taak. Het probleem is echter dat veel mensen niet weten dat zij bij deze club aan de slag kunnen. De belangrijkste barrière die je in arbeidsmarktcommunicatie dan ook moet slechten, is ervoor zorgen dat mensen het werk van IGJ gaan zien en de interessante mensen die er werken. Je moet IGJ dus bekend en bemind maken bij hbo’ers en wo’ers en hen tegelijkertijd verleiden om te solliciteren. 

Video testimonials van medewerkers

Zorgen dat mooie arbeidsmarktverhalen landen bij de doelgroep
IGJ ging meteen mee met het advies van The Addstore om mooie arbeidsmarktverhalen te ontwikkelen. Vervolgens was het zaak om deze verhalen op een landingspagina te zetten, inclusief de vacatures en te zorgen dat de doelgroep deze landingspagina weet te vinden. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het is knap lastig om interessante (video)content te ontwikkelen in coronatijd. Daarnaast moet de content op een overheidssite aan allerlei voorwaarden voldoen. Ook is het soms zoeken wie verantwoordelijk is voor het CMS van de website. 

Werken-bij website

Zoiets klaar je alleen met z’n allen
De klant bracht ons snel in contact met de juiste mensen. We konden hen midden in coronatijd filmen op het hoofdkantoor van IGJ in Utrecht. Onze opdrachtgever regelde ook razendsnel toegang tot de huisstijlsite van de Rijksoverheid en ook contact met de internetredactie was snel voor elkaar. Bij IGJ waren de betrokkenen 24/7 beschikbaar om mee te kijken en bij te sturen. 
Maar ook bij The Addstore schakelden we gelijk door naar de hoogste versnelling. Copywriter Jaap van Haastrecht schreef de vacatureteksten en websitecontent. Online designer Guido Blok maakte een opzet voor de landingspage. De scripts voor de arbeidsmarktvideo’s werden geschreven door art director Ap Mollinga en cameraman Chris Bonis maakte de filmpjes.

Extra aandacht voor diversiteit en inclusie

IGJ wil graag dat haar organisatie en goede afspiegeling is van de maatschappij en vroeg ons om in de wervingscampagne extra aandacht te geven aan diversiteit en inclusie. Om succesvol te kunnen zijn in het benaderen én aannemen van diverse groepen is het belangrijk om inclusief te zijn in de gehele Employee Journey, Hoe we exact dat doen lees je in het model op onze pagina over diversiteit en inclusie.

Voor IGJ hebben we samen met een diversity specialist gekeken naar de juiste pull-factoren en naar de branding van de IGJ op de arbeidsmarkt. En we hebben ook gekeken naar de inzet van specifieke mediakanalen en een inclusief werving- en selectieproces. Het totaal van alle oplossingen heeft gezorgd voor een geweldig resultaat. Een derde van het aantal mensen die zijn aangesteld had een diverse achtergrond.

Lees hier meer over onze expertise op het gebied van diversiteit en inclusie.

Fotografie

In coronatijd ging de wervingscampagne van start in recordtijd
Op 17 november kregen we de opdracht van IGJ. Nog geen 4 weken later, op 11 december, ging de website live en startte de wervingscampagne. Deze bestaat uit een landingspagina met meerdere video’s, foto’s en teksten. De campagne werd onder andere gevoerd op LinkedIn. Maar ook de eigen kanalen van de Rijksoverheid, zoals de website werkenvoornederland, werden ingezet. Na 3 weken campagne voeren is de oogst fantastisch. Inmiddels hebben al 400 kandidaten met de meest uiteenlopende achtergronden gesolliciteerd.

In een ontzettend kort tijdbestek hebben zij ons geholpen bij het visueel en tekstueel weergeven van wie wij als werkgever zijn en waarom mensen bij ons willen werken.

Melanie Knieriem: “The Addstore heeft aantrekkingskracht”
Coördinator implementatie Wet Toetreding Zorgaanbieders, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Melanie Knieriem is enthousiast over de samenwerking: “The Addstore heeft grote aantrekkingskracht als het om werving gaat. In een ontzettend kort tijdbestek hebben zij ons geholpen bij het visueel en tekstueel weergeven van wie wij als werkgever zijn en waarom mensen bij ons willen werken. Kandidaten hadden zo vooraf een veel beter beeld over de organisatie waar ze solliciteerden. Daardoor hebben wij in onze wervingscampagne ongekende resultaten gehaald. Het was prettig en snel schakelen met The Addstore en waar nodig dachten ze actief mee hoe sommige zaken nog beter konden. Het resultaat mag er zijn: in 7 weken tijd hebben 400 kandidaten gesolliciteerd op 30 nieuwe functies als inspecteur.”

Soortgelijke campagnes