Heb jij ICT in de vingers? Wervingscampagne voor Kentalis.

Kentalis ondersteunt mensen die slechthorend, doof of doofblind zijn. Dat doen ze vanuit een groot aantal locaties in heel Nederland. The Addstore ontwikkelde een campagne om ICT’ers te werven. Bij The Addstore streven we er altijd naar om een campagne zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het DNA van een organisatie. Op die manier werken we aan een duurzame match tussen organisatie en medewerkers. In andere woorden; mensen weten waar ze aan beginnen en kiezen heel bewust voor een organisatie en de baan. 

Bij de wervingscampagne voor Kentalis laten we cliënten in gebarentaal uitleggen waarom ze ICT’ers nodig hebben en aan welke projecten je kunt gaan werken als ICT’er. We eindigen de campagne met de wervingsregel:  ‘Heb jij ICT in de vingers?’ 

De campagne wordt ingezet op sociale media en op jobsites. ICT’ers die interesse hebben, linken we door naar een landingspagina waar je meer kunt lezen over de projecten en de mensen die er werken. 

The Addstore is verantwoordelijk voor strategie, concept en uitwerking van alle middelen. Incl. fotografie en videoshoot. 

Resultaten

In de campagneperiode – 2 augustus t/m 16 september 2021 – hebben we de doelgroep (via LI/FB/IG) bijna 230.000 keer bereikt: 73.000 via LinkedIn en 156.000 via Facebook/Instagram. De CTR ligt 50% hoger dan de benchmark. Via zoekmachinemarketing (Google) en organisch verkeer wisten we nog eens 245.000 views te realiseren. In totaal behaalden we in de campagneperiode 475.000 views en 7.671 clicks.

Uiteindelijk werden 8 mensen aangenomen, voor een CPH van minder dan 2.000 euro.

Uiteindelijk bezochten 1.953 mensen de ICT-vacatures op de landingspagina. Dat bezoek komt deels door de betaalde campagne maar ook omdat de campagne door de medewerkers van Kentalis werd gedeeld op sociale media. Daarna stuurden 41 mensen hun sollicitatie en uiteindelijk werden er 8 nieuwe ICT-collega’s aangenomen. De campagne is succesvol geweest. Met 8 nieuwe medewerkers kan Kentalis haar cliënten weer beter helpen. En dat tegen een cost per hire onder de € 2.000,- Dat is voor een schaarse ICT-doelgroep heel mooi.

Wat maakt deze case bijzonder?

Met de campagne hebben we een vrij complex communicatieprobleem weer simpel gemaakt. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Een relatief onbekende organisatie wordt snel neergezet als aantrekkelijke ICT-werkgever. De aanpak met de cliënten die in gebarentaal vertellen welke interessante ICT-vraagstukken er beschikbaar zijn, is sympathiek, valt op en zorgt ervoor dat werkinhoud en bedrijfscultuur gelijk duidelijk zijn.

Goede werving selecteert. En dat doet deze campagne ook. De campagne maakt gelijk duidelijk wat je kunt verwachten. De Kentalis-campagne is daarnaast succesvol. Doorklikratio ligt boven benchmark en het aantal definitieve hires maakt het een effectieve campagne in een hele competitieve arbeidsmarkt voor ICT’ers. In totaal ligt de cost per hire rond de € 2.000,-

Ervaringsverhalen

“Ik maakte de overstap naar Kentalis omdat ik me daar meer kon ontwikkelen”

Naomi studeerde communicatie- en informatiewetenschappen en volgde aansluitend een 2-jarig Traineeship Informatiemanagement. Vervolgens werkte zij 2½ jaar als applicatiebeheerder bij een gemeente. Naomi: “In april 2021 maakte ik de overstap naar Kentalis omdat ik me daar meer kon ontwikkelen.”

“Als RIO-er ondersteun je eindgebruikers, los je storingen op en lever je producten uit”

Voordat Jeroen aan de slag ging bij Kentalis werkte hij onder meer bij verschillende overheidsorganisaties als ICT-er bij de helpdesk en servicedesk. Sinds januari 2016 werkt hij als Regionale ICT Ondersteuner bij Kentalis. Jeroen: “Als RIO-er werk je in de ICT Buitendienst. Je ondersteunt onder meer de eindgebruikers, lost storingen op, richt werkplekken in en levert producten uit zoals iPads, mobiele telefoons, en laptops. Een hele leuke en afwisselende baan dus.”

“Ik heb snel een stap kunnen maken naar een rol die goed bij mij past”

Hanny werkt al sinds 1992 in een combinatie van zorg en ICT. Zowel bij zorginstellingen als bij commerciële bedrijven. Sinds 1 juli is zij informatiemanager. Hanny: “Ik heb snel een stap kunnen maken naar een rol die goed bij mij past. Je ziet dus dat Kentalis de mogelijkheid biedt om naar een passende functie door te stromen.”

Soortgelijke campagnes