In de literatuur over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment gaat het vaak over ‘technische’ aspecten. Cost per hire, de rol van big data en de potentie van marketing automation, bijvoorbeeld. Waar het helaas zelden over gaat, is creativiteit. Drie redenen waarom we in een krappe arbeidsmarkt moeten focussen op creativiteit in de communicatie.

1.Maak het verschil

Op de huidige arbeidsmarkt zijn veel bedrijven op zoek naar hetzelfde soort medewerkers. Ondernemingen lijken op elkaar en bieden identieke functies aan. Creativiteit kan in zo’n situatie het verschil maken. Door op een onderscheidende manier te communiceren over vacatures en werkgeverschap, zorg je dat de doelgroep jou kiest en niet je concurrent.

2. Raak je doelgroep

Er zijn heel veel mediakanalen om je doelgroep te bereiken met vacatures. En het aantal lijkt alleen maar toe te nemen. In arbeidsmarktcommunicatie gaat het echter niet alleen om het bereiken van je doelgroep. Het raken van je potentiële kandidaat is minstens zo belangrijk. Creativiteit kan mensen emotioneel maken. Mensen staan een moment stil bij jouw boodschap en jouw vacature. Het zaadje is geplant.

3.  Selecteer met goede werving

We komen regelmatig bij bedrijven die op zoek zijn naar heel veel sollicitanten. Ons advies: ga op zoek naar heel weinig maar goede kandidaten. Creativiteit zorgt dat mensen die het beste passen bij een werkgever of een vacature zich aangesproken voelen door de communicatie. En omgekeerd: creativiteit zorgt dat mensen die niet bij het DNA passen besluiten om niet te solliciteren. Dat is fijn. Goede werving selecteert.