It’s no use talking about strategy when your ass is in the crocodile.
Met enige regelmaat verschijnen er in ons vakgebied artikelen over het nut en noodzaak van Employer Branding. Zo verscheen zeer recent nog een stuk in Werf&. In dit verhaal betogen Vlaamse onderzoekers dat steeds meer bedrijven in Vlaanderen (en ik denk dat dit ook voor Nederland geldt) het belang van Employer Branding onderkennen.
Het ontbreekt bedrijven aan lange adem, budgetten en een duidelijk rolverdeling
Waar het volgens de onderzoekers misgaat is dat veel organisaties moeite hebben om hun Employer Branding Strategy ook daadwerkelijk uit te voeren. Het ontbreekt ze aan lange adem, budgetten en een duidelijke rolverdeling tussen Marketing, HR, Recruitment en Communicatie. (En ook dat is herkenbaar in de Nederlandse markt.)
Samengevat: Bedrijven hebben goede intenties maar vinden het moeilijk om over een langere periode hun Employer Brand daadwerkelijk te bouwen en vallen dan terug op traditionele recruitmentcampagnes.
Het valt me op dat in dit artikel – maar je hoort en leest dat veel vaker – er minder positief gedaan wordt over de traditionele recruitmentcampagnes. Met traditionele recruitmentcampagnes wordt bedoeld dat de vacature veel meer centraal staat in de communicatie. Dan hebben we het dus o.a. over jobsites en (job)campagnes op sociale media.
Een hijgende hiring manager wil morgen live met zijn vacature
Jammer dat er zo negatief wordt gekeken naar de korte termijn-aanpak (de recruitmentcampagne). De recruitmentcampagne is relatief snel in te zetten en als je niet zoveel geld hebt en een hijgende hiring manager aan je bureau hebt die ‘MORGEN’ live wil met zijn vacature dan zijn de opties ook niet zo reuze. Je kunt dan wel over lange termijnstrategie beginnen maar het huis staat nú in brand. Oftewel: It’s no use talking about strategy when your ass is in the crocodile.
We ervoor dat er altijd een brandingcomponent aanwezig is
Maar wat is dan wel de oplossing? Hoe ga je dan wel aan de slag met het Employer Brand. Bij The Addstore proberen we de recruitmentcampagne (de korte termijn) te verbinden met de Employer Branding Campagne. (de lange termijn) Dus als we ‘snel naar buiten gaan’ dan zorgen we ervoor dat er altijd een brandingcomponent aanwezig is in de recruitmentcampagne. Daarmee wordt elke recruitmentcampagne een bouwsteentje in het Employer Brand dat je gaat bouwen. We bouwen het Employer Brand als het ware ‘bottum up’. Als je zo naar je recruitmentcampagnes kijkt, dan draai je het perspectief om.
Deze aanpak vraagt om wat extra aandacht bij doelgroepen waar je even geen vacatures voor hebt
Je Employer Brand wordt dan wel ‘gestuurd’ naar doelgroepen waar je op dat moment de meeste vacatures hebt. Dat vraagt soms wat extra aandacht bij doelgroepen waar je wel graag in beeld wilt komen. Maar waar je misschien even geen vacatures voor hebt. Maar dat is op te lossen door heel gericht aandacht te geven aan die specifieke groepen. Bijvoorbeeld met een kleine doelgroepcampagne.
Lees ook de andere blogs over Employer Branding van The Addstore. Wat kost een arbeidsmarktcampagne?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!